Magazin

MEDICOR Zrt. Egészségmagazinja

5c0e737f33b6e.jpg

Az antioxidánsok jelentősége a táplálkozásban

Témakörök: Életmód, táplálkozás Kutatás Érdekesség

 
Vajon milyen jótékony összetevője van a vörösbornak, amitől egészségesebb
a francia emberek szíve? - olvasható az egeszsegkalauz.hu-n.


Az antioxidánsok jelentősége a táplálkozásban
A francia paradoxon

Megfigyelték, hogy a Franciaországban élő emberek között sokkal ritkábban fordul elő szív- és érrendszeri megbetegedés az Egyesült Államokhoz és Angliához képest, holott a rizikófaktorok (elhízásdohányzás, zsírfogyasztás) jelenléte mindenütt hasonló volt. A különbség magyarázata a rendszeres, de mértékletes, étkezésekhez kötött vörösbor fogyasztásában rejlik.

Szabadgyökök

Ma már a szakemberek és a laikusok is tisztában vannak azzal, hogy a civilizált világban olyan hatások érik az emberi szervezetet, amelyek gyorsítják az öregedést, és károsan befolyásolják az egészségi állapotot. Ezeknek a hatásoknak egy részét - mint a levegőszennyezés, a munkahelyi stressz - nehéz kiküszöbölni, ám a helyes táplálkozással, életmóddal mindenki tehet valamit egészségének megóvása érdekében.
Természetes élettani folyamat, hogy szabadgyökök keletkeznek a szervezetben. Fontos szerepük elsősorban abban rejlik, hogy védelmet nyújtanak a szervezetet megtámadó káros mikroorganizmusok ellen. A szabadgyökök tevékenységét egy védelmi rendszer kontrollálja. Ha ez a kontrolláló rendszer zavart szenved, a szabadgyökök elszaporodva károsan befolyásolják az egészséges sejtek működését, és elősegítik az öregedési folyamatokat. Károsítják a DNS-t, a fehérjéket, szénhidrátokat és zsírokat.

A túlzott szabadgyök-képződésnek számos oka lehet

a szervezet immunrendszerének gyengülése
környezeti ártalmak: sugárzás, légszennyező anyagok
túlzott alkoholfogyasztás
ételkészítés során a túlhevített olaj
dohányzás
kimerítő testedzés
gyulladásos folyamatok​
Honnan tudjuk, hogy kevés szervezetünkben az antioxidáns? Kattintson és derítse ki!

A szabadgyökök elszaporodásának hatására a szervezetben betegségek vagy zavarok alakulhatnak ki:

idegrendszeri zavarok
szív- és érrendszeri betegségek
szembetegségek
tüdőbetegségek
daganatos megbetegedések
öregedés

Tápanyagok, fitonutriensek

A helyes táplálkozásnak kiemelkedő szerepe van az egészség fenntartásában és számos betegség megelőzésében. A tápanyagok olyan élelmiszeralkotók, amelyeket a szervezet nem tud előállítani, de szükségesek a normális növekedéshez, fejlődéshez. A táplálkozás során a szervezetbe juttatott megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyag biztosítja a szervezet működését.
A tápanyagok mellett ismertek egyéb összetevők is, amelyek hozzájárulnak az egészség megőrzéséhez. Ezek a növényi hatóanyagok (fitonutriensek) tápanyagoknak ugyan nem tekinthetők, tápértékkel nem rendelkeznek (nem biztosítanak energiát a szervezet számára), de hiányukban kialakulhatnak bizonyos betegségek. Legtöbbjük színes vegyület, a növény színe utalhat a benne lévő vegyületre. Egyik legjelesebb képviselőjük a flavonoidok.
 
Az antioxidánsok segíthetnek megakadályozni az öregedést?

Az antioxidánsok szerepe

A szervezetben felhalmozódott felesleges szabadgyökök károsíthatják a sejteket, viszont az antioxidánsokkal ezt a negatív folyamatot megakadályozhatjuk.
A növényi táplálékokban (zöldségek, gyümölcsök) jelenlévő antioxidánsok az utóbbi évtizedekben egyre inkább a figyelem középpontjába kerültek, mivel kiderült, hogy az egészség megóvásában nélkülözhetetlenek.
Az antioxidánsoknak kitüntetett szerepet tulajdonítanak az öregedés lassításában és egyes betegségek kialakulásának megakadályozásában.

Az antioxidánsoknak 2 fő csoportja van:

- a szervezet maga termelheti - pl.: enzimek, kéntartalmú vegyületek
- a szervezet a táplálék révén jut hozzá – pl.: vitaminok, ásványi anyagok
Ha ezek az anyagok megfelelő mennyiségben vannak jelen a szervezetben, akkor képesek kivédeni a szabadgyökök károsító tevékenységét. Azonban fontos megjegyezni, hogy nem nő a kedvező hatás, ha az antioxidánsokat az étrendi dózist többszörösen meghaladó mennyiségben adják, sőt túladagolásuk számos kedvezőtlen eredménnyel járhat. Ezért is ajánlott az étrendkiegészítők szedésekor szakember tanácsát kérni.
Az antioxidáns hatással rendelkező anyagok köre széles, vannak köztük vitaminok, ásványi anyagok és egyéb anyagok.

Legjelentősebb képviselőik:

- E-vitamin
- C-vitamin
- Béta-karotin
- szelén
- mikroelemek (magnézium, cink, mangán, réz)
- Kéntartalmú vegyületek
- Élelmiszeripari adalékként felhasznált antioxidánsok
- Flavonoidok

Flavonoidok

Szent-Györgyi Albert 1936-ban mutatta ki, hogy a citrusfélékből származó flavonoidok(az antioxidánsok egy csoportja) csökkentik a hajszálerek törékenységét és áteresztőképességét.
A legtöbb flavonoidvegyület kedvező hatását egyéb antioxidánsokkal (A-, C-, E-vitamin) együtt fejti ki, így érhető, hogy a legkedvezőbb hatás elérése érdekében fontos, hogy az antioxidánsokat természetes forrásból, változatosan összeállított étrendből kapja meg a szervezetünk.

A flavonoidok élettani szerepe szerteágazó:

- immunerősítő
- gyulladáscsökkentő
- gátolja a daganatok növekedését
- csökkenti az asztma kialakulásának esélyét
- csökkenti az allergia kialakulásának esélyét
- májvédő
- vírus- és baktériumellenes
- kedvező hatással van a szívre és az érrendszerre (vérrög kialakulásának gátlása, koleszterinszint csökkentés)
 
Forrás: www.egeszsegkalauz.hu
 
Fotó: pixabay.com
 

5a3ae39aa9539.jpg

Higanyveszély: eltört a lázmérő!

Fejlesszük egyensúlyunkat bokagyakorlatokkal

Futópadon gyakorolnak a sérült csecsemők